12.01.2020 /
SEOSEO analýza webu je základním kamenem pro správný SEO rozvoj a linkbuildingovou strategii stránek, jejíž nedílnou součásti je analýza a vyhodnocení zpětných odkazů. Vyhodnocení kvality jednotlivých zpětných odkazů je založena na 5 klíčových bodů:
My se zaměříme na zpětné odkazy jako jeden z nejdůležitější SEO faktorů stránky, a detailně popíšeme, jak na analýzu odkazového profilu stránky. Zmíníme se také o nejdůležitějších věcech a specifikách, které je potřeba zohledňovat při analýze odkazů. Detailně probereme následující postupy:
Zpětné odkazy neboli tzv. backlinks mají velký vliv na autoritu stránky a její ranking, a právě proto začneme naše pojednání tímto bodem. Pro analýzu zpětných odkazů budeme používat takové nástroje, jako např.:
Musíme si dávat pozor na takové položky, jako celkový počet odkazů, nebo stránky, které odkazují na náš web. Je to důležité zejména proto, že můžeme ihned spatřit site-wide odkazy, neboli odkazy, které se nachází na větším počtu stránek jednoho webu. Například, máme:
Pokud se budeme dívat pouze na zpětné odkazy, pak se musíme podívat na jejich nárůst a dynamiku nárůstu. Z praxe vyplývá, že většina „úspěšných webových stránek“, mají dlouhodobou pozitivní dynamiku zvyšování počtu zpětných odkazů.
Například, máme web, který byl penalizován Googlem, následně byl vyčištěn od nevhodných odkazů a místo nich se začaly přidávat kvalitní „nespamové“ odkazy. Dále si zároveň dáváme pozor na anchor texty zpětných odkazů.
V podstatě, pro vyhledávací systémy seznam „komerčních anchor textů“ je seznamem, neboli anchor-listem, který se z valné většiny skládá z textu komerčních nebo informačních klíčových slov v přesné shodě. Je to jedním z nejdůležitějších signálů pro Google. Pokud procento odkazujících domén s komerčním anchor textem odkazů je hodně vysoké v porovnání s ostatními, stránky se dlouho v topu Google neudrží. Pozice spadnou jakmile vlastník webu bude informován o „neorganických odkazech“.
Přirozený v daném případě znamená přirozený – ten, který nezahlcuje vyhledávací systém komerčními frázemi. To znamená, že tyto odkazy přidávají uživatelé na své stránky sami. Jsou to převážně odkazy typu:
Jak dokládá naše praxe, vhodné odkazy jsou odlišné pro různé typy stránek. Neměnným však zůstává absence anchor textů v těchto odkazech. Je důležité mít na paměti: anchor texty obsahující klíčové slovo fungují dobře, ale je to velmi silný impulz k tomu, aby vyhledávací systémy začaly aplikovat filtry a jiné sankce. Proto je potřeba dělat vše s rozumem a mírou. Během analýzy zpětných odkazů webu je potřeba následující:
Více o správném využití anchor textů odkazů se dozvíte v našem článku ZDE.
Zjistit jak postupuje konkurence a využít přirozenější, kvalitnějšími a lepší anchor texty. Pokud ne, není třeba se tímto vůbec zabývat.
Jakýkoliv odkaz musí mít dva základní (a zároveň i nejpodstatnější) definiční znaky. Musí totiž být „čerstvým“ a vykazovat nějakou dynamiku.
když se odkazy na stránky umísťují pravidelně (ideálně týdně), mají pozitivní dynamiku, a na stránky se kliká, a tedy existují i skutečná návštěvnost z těchto odkazů. Nedokážeme sledovat přechody na stránky konkurence podle odkazů na její weby, avšak veškeré ostatní záležitosti můžeme analyzovat pomoci nástroje sledování zmínek Ahrefs. Pokud na stránky stále existují odkazy, to znamená, že obsahují užitečné informace, kterou lidé sdílejí nebo doporučují. Nárůst nových odkazů také můžeme zjistit pomocí nástroje Google.
když stránky dlouhou dobu nevyvíjejí žádnou aktivitu. Například, stránky více než 2 či 3 měsíce nepřidávají nové odkazy, nebo dokonce i déle než půlroku. Obvykle stránky se pouze propadnou a silně poklesnou v klíčových slovech, ale není tomu tak vždycky. Pozor, pokud stránky dříve měly dobrou dynamiku, ale pak se všechno zastavilo, vyhledávací systém pochopí, že s webem něco není v pořádku. Obvykle klesá návštěvnost webu.
Existuje spousta kritérií pro hodnocení kvality zpětných odkazů. Podíváme se však na ty nejzákladnější, na které je třeba dát pozor. Mezi tato kritéria se řadí zejména:
Veškerá kritéria se dají automaticky analyzovat pomocí různých nástrojů, jako např. Ahrefs / Majestic SEO pro zjištění zpětných odkazů, nebo pomocí vlastního softwaru. Ale ve většině případů, pokud se jedná o permanentní odkazy, vše se dělá ručně. Takový postup má o dost kvalitnější výsledek, ale v hodně velké míře závisí na objemu zpětných odkazů na stránky.
Díky této analýze chápeme aktuální stav webových stránek a začínáme uvažovat o možnostech rychlého řešení zmíněných nedostatku.
Externí odkazy mají také vliv na důvěryhodnost stránky z pohledu vyhledávačů. Proto je důležité, jak a na koho odkazujete. Rozebereme podrobně, na co je třeba dát pozor:
nebo odkazy do neznáma, ty které nikam nevedou nebo vedou na již neexistující zdroj. Je žádoucí takové odkazy zachytávat a včas odstraňovat je.
Je dobré, aby se odkazovalo na normální a tématické zdroje, které se nezdají být podezřelé už hned na začátku. Například: pokud máte webové stránky, které se zabývají prodejem spotřební elektroniky, ale odkazujete na stránky zaměřené na lékařství, na kterých je umístěn článek, příspěvek nebo obsah, který s vámi nemá vůbec nic společného.
Je důležité nepoužívat komerční anchor texty v odkazech na jiné stránky. To může také poměrně silně ovlivnit pozice vašeho webu. Pokud to ale přesto budete dělat, pak je třeba používat komerční anchor texty odkazů minimálně, aby celkový obraz odpovídal normě. Toto jsou základy, ke kterým je třeba upírat svojí pozornost během analýzy odkazů.
+420 739 437 792 info@mediaunit.cz
MEDIAUNIT.cz s.r.o
U Výstaviště 138/3
Praha 7 – Holešovice
170 00